Agreement No | RPLU.07.01.00-06-097/09-00 |
Beneficiary | Powiat Opolski |
The total value of the project | 1,055,816.56 PLN |
Subsidy from EU funds | 692,037.47 PLN |
Axis, action | VII. Culture, tourism and interregional cooperation/ 7.1. Culture and tourism infrastructure/ |
Date of signature | 09-05-2012 |
Area of project realisation |
district puławski/ Wąwolnica commune district opolski/ Karczmiska commune district opolski/ Opole Lubelskie commune district opolski/ Poniatowa commune |
Początki kolejki sięgają 1892 roku. Związane są z rodem Kleniewskich, którzy wybudowali pierwsze, drewniane tory, łączące Polanówkę z cukrownią w Zagłobie. Początkowo kilkutonowe wagoniki ciągnęły konie. W 1900 roku położono tory żelazne. W czasie I wojny światowej rozebrali je Rosjanie. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, Kleniewscy odbudowali kolejkę, którą następnie przejęły Polskie Koleje Państwowe. W okresie międzywojennym dobudowano kolejne odcinki torów, do Opola Lubelskiego i Piotrawina. W 1938 roku w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego powstał odcinek do Poniatowej. Podczas okupacji hitlerowskie Niemcy wykorzystywały kolejkę do przewozu jeńców radzieckich i Żydów. Po wojnie kolejka rozwijała się. Rosła liczba przewozów i osób pracujących przy ich obsłudze. W latach 90-tych ruch pasażerski i towarowy zaczął gwałtownie spadać. W 1991 roku przestały kursować pociągi pasażerskie do Poniatowej. Cztery lata później przerwano ostatnie stałe połączenie do Opola Lubelskiego. Likwidacji kolejki zapobiegł Powiat Opolski stając się jej właścicielem. Dzięki funduszom europejskim, odrestaurowana kolejka w 2010 roku powróciła na tory, stając się nową atrakcją turystyczną województwa lubelskiego.
Strona wydrukowana z serwisu http://mapa-rpo2016.rpo.lubelskie.pl.