A map of projects subsidised by the ROP of the LV for the years 2007-2013

rpo.lubelskie.pl

Szlakiem Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej po atrakcjach turystycznych Regionu Lubelskiego

Agreement NoRPLU.07.01.00-06-097/09-00
BeneficiaryPowiat Opolski
The total value of the project1,055,816.56 PLN
Subsidy from EU funds692,037.47 PLN
Axis, action VII. Culture, tourism and interregional cooperation/ 7.1. Culture and tourism infrastructure/
Date of signature 09-05-2012
Area of project realisation

district puławski/ Wąwolnica commune

district opolski/ Karczmiska commune

district opolski/ Opole Lubelskie commune

district opolski/ Poniatowa commune

district puławski/ Nałęczów commune

district opolski/ Wilków commune

Description

Początki kolejki sięgają 1892 roku. Związane są z rodem Kleniewskich, którzy wybudowali pierwsze, drewniane tory, łączące Polanówkę z cukrownią w Zagłobie. Początkowo kilkutonowe wagoniki ciągnęły konie. W 1900 roku położono tory żelazne. W czasie I wojny światowej rozebrali je Rosjanie. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, Kleniewscy odbudowali kolejkę, którą następnie przejęły Polskie Koleje Państwowe. W okresie międzywojennym dobudowano kolejne odcinki torów, do Opola Lubelskiego i Piotrawina. W 1938 roku w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego powstał odcinek do Poniatowej. Podczas okupacji hitlerowskie Niemcy wykorzystywały kolejkę do przewozu jeńców radzieckich i Żydów. Po wojnie kolejka rozwijała się. Rosła liczba przewozów i osób pracujących przy ich obsłudze. W latach 90-tych ruch pasażerski i towarowy zaczął gwałtownie spadać. W 1991 roku przestały kursować pociągi pasażerskie do Poniatowej. Cztery lata później przerwano ostatnie stałe połączenie do Opola Lubelskiego. Likwidacji kolejki zapobiegł Powiat Opolski stając się jej właścicielem. Dzięki funduszom europejskim, odrestaurowana kolejka w 2010 roku powróciła na tory, stając się nową atrakcją turystyczną województwa lubelskiego.

Gallery

RPOWL na youtube